torsdag 3. april 2008

Hele verden på 30x25cm!

Jeg synes det er helt sprøtt!! Hva er sjansene for at folk for 50 år siden skulle tro at man kunne møte hele verden på en liten sak som en lap-top!



Verden er i stadig utvikling -både bra og dårlig. Men det er EN ting jeg er innmari glad for! Og det er tilgangen til andre kulturer uten at jeg må reise til et land for å oppleve et lite stykke av dem. Nei, jeg kan simpelten strekke ut hånda og trykke på en knapp, og vips! Så er du på nett med 5 verdensdeler! Fantastisk...




Jeg laget en italiensk blogg i dag:-D adressen er: www.tuoblog.it/gesutiama hvis noen er interessert. Det var en fantastisk følelse å kunne kjenne seg som en del av noe uten at det må være norskt!




For de som ikke vet det; Jeg er ei jente som er ekstremt glad i å reise, oppleve spenningen ved å stå i Frankfurt(europas største flyplass. Null oversiktelig!) mens flyet mitt ble kansellert videre til Torino, reise om et ekstra land fordi jeg kom for sent til mitt egentlige fly fordi mitt første fly var forsinket, å bli nært kjent med en kultur på tett hold! Dette er ting jeg synes er virkelig spennende. Og jeg blir så veldig reisesjuk når jeg vet at det er leeeenge til jeg skal ut å fly til en annen nasjon igjen.




Internettet er verdens navel!




Det er DA jeg er så glad for at jeg kan bruke det! Man kan lese nyheter om andre nasjoner og man kan til og med se på web-tv i andre nasjoner! Hva gir du meg!! Den siste uka oppdaget jeg nemlig at Italia har egen web-tv og at de sendte nyheter nettopp som i Italia! Jeg har nå sittet hver dag og fått med meg nyhetene om Italia.. Og tro meg, de er mer alvorlige enn våre "egenproblemsinnenrisknyheter" som vi har her i landet.. Det er undergunnspolitikk! Det er mafia! Tragiske dødsfall hver dag (har hvertfall vært det den siste uka. . ), mange av dem barn, MASSE Berlusconi, en del mord, fokus på dårlige (mye dårligere enn vårt) innvandrerboliger og levekår(mange av dem bor som i slummen i caraccas. .) , masse uforståelig politikk og alltid et innslag om et eller annet dyr på slutten....




Derfor synes jeg det er TOPP at vi nordmenn har internett! Nettopp for å kunne se at det finnes nasjoner i verden som har tøffe ting opptil livet sitt og i byen siin hver dag! Jeg sier ikke at Norge ikke har sine problemer og vanskeligheter(mye vet vi nok ikke om heller...) men jeg tør å påstå at vi må tørre å stikke hodet ut av fuglekassa en gang i blant og se ting med andre nasjoners øyne for å speile oss litt! Det vi ser da er nok ikke det vi vil se, men noe vi er nødt til å forstå for å være verdensborgere.




Så TAKK for internett!

1 kommentar:

Anonym sa...

Du må oppdater bloggen din snart Maia, så jeg veit hva som skjer i livet ditt...klem fra kusine Dina.